adana haber - agrı haber - haber ajansı - akdag haber - akit tv haber - almanya haber - ana haber bülteni - news haber - ankara haber - arabistan haber - asayiş haber - spor haber - ataköy haber - avrupa gazetesi - avustralya haber - aybastı haber - azerbaycan haber - bağdat haber - bartın haber - başakşehir haber - basın bülten - batum haber - bayburt haber - beykent haber - bilişim haber - boomerang haber - çankırı haber - cnbc haber - cnn haber - dobra haber - doğuş gazetesi - dolunay haber - doruk haber - dünya haber merkezi - ermenistan haber - flash haber - fox haber - fox tv haber - fransa haber - gazete gündem - gaziantep haber - gaziantep haber - giresun haber - global bülten - gümüşhane haber - gümüşhane manşet/a> - gürcistan haber - haber28 haber - 365 haber - 365tv haber - haber60 haber - haber ajansı - haber aktif - best haber - birgün haber - objektif haber - haber özetleri - sizin haber - hakkari haber - hep haber - ığdır haber - ılgın haber - ingiltere haber - internet haber - iskenderun haber - istihbarat haber - kadının sesi haber - kanada haber - kanal24 haber - kanal7 haber - kanal a haber - kanal t haber - kapsam haber - karadeniz haber - karamürsel haber - kazakistan haber - kent haber - kıbrıs haber - kıbrıs tv haber - küçükçekmece haber - maçka haber - madtv haber - magazinpress haber - makedonia haber - malatya haber - megachannel haber - merkez ana haber - muş haber - olay tv haber - öncü haber - özbekistan haber - özgür haber - özlem haber - parti haber - pause haber - polis haber - samsun gazete haber - sandıklı haber - seçim haber - sendika haber - show haber - show tv haber - sivil haber - star tv haber - suriye haber - tatil haber - teşkilat haber - tokat gazete haber - trt1 haber - türkistan haber - tv5 haber - tvnet haber - ultra haber - ulusal bülten haber - ulusal kanal haber - vatan haber - uluslararası haber - yerel bülten haber - yeryüzü haber - zaman haber - adalet haber - adana gündem haber - alem haber - aliağa haber - amasya haber - anadolu manşet haber - ankara güncel haber - antalya haber - antep gazetesi haber - askeri haber - aydın haber - bağcılar haber - basın haber - beylikdüzü haber - beypazarı haber - beyşehir haber - bodrum haber - bomba haber - bozkır haber - cep haber - çeşme haber - denizli gündem haber - doğubeyazıt haber -elbistan haber - erzurum gündem haber - evrensel haber - evrim haber - gaziantep bülten haber - girişim haber - gölbaşı haber - 365 haber - 44 haber - 73 haber - 77 haber - aksiyon haber - arşiv haber - bir haber - channel haber - karadeniz haber - özet haber - port haber - sosyal haber - haber yazıyo - haber yelkeni - hemen haber - istanbul haber - istanbul son haber - kandıra haber - kars manşet haber - kayseri manşet haber - magazin tv haber - merzifon haber - nesil haber - news haber - onay haber - ordu manşet haber - şafak haber - samsun manşet haber - sarıyer haber - sarıyer son haber - sky haber - tarım haber - taşova haber - trabzon manşet haber - video haber - yükseliş haber - zafer haber - küre haber - haber - haber - anadolu haber - antakya haber - çarşamba haber - aksiyon haber - haber turu - ulusal haber - internet gazetesi haber - millet gazetesi haber" - moda haber -organik haber -smart haber -terme haber - zara haber
İkinci el pazarında Rusya etkisi! Otomobil fiyatları tamamen değişti
48 okunma

İkinci el pazarında Rusya etkisi! Otomobil fiyatları tamamen değişti

ABONE OL
26 Aralık 2023 12:33
İkinci el pazarında Rusya etkisi! Otomobil fiyatları tamamen değişti
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Fazilet Şenol / Milliyet.com.tr – Otomotiv sektörü çip kriziyle uzun bir zamandır uğraşıyordu. Rusya-Ukrayna arasındaki savaşla birlikte otomotiv sektörü küresel çapta yeni bir krizin daha kapısını araladı. Akıllara, “Çipler için Rusya’dan hammadde geliyor mu?” sorusu geldi. Çip üretiminde yaşanan krizlerin hali hazırda sürdüğünü, önde gelen çip üreticilerinin kapasite artırımı için temelini attığı yeni fabrikalar ve tesislerle arzı dengeleme stratejisini yürürlüğe koyduğunu söyleyen sektör temsilcisi Saim Aşçı, “Asya pazarındaki çip üreticileri alternatiflerle neon ve C4F6 gibi çip üretiminde hayati öneme sahip gazları tedarik edebiliyor. Ukrayna’ya bu alanda bağımlılığı yok denecek kadar az fakat ABD neon gazı ihtiyacının yaklaşık yüzde 80’ini Ukrayna’dan karşılıyor” ifadelerini kullandı.

Rusya’nın çelik üretiminde önemli rol oynayan kilit oyunculardan biri olduğuna vurgu yapan Aşçı, “Bu üretim süreçlerinde ortaya çıkan gazları komşusu Ukrayna’ya ihraç ediyor. Ukrayna’daki şirketler liman kentlerindeki özel tesislerde ayrıştırıp saflaştırarak neon ve benzer gazları elde ediyor. 2014’te Kırım’ın ilhakı zamanlarında da benzer bir kriz yaşanmış ve çip sektörü sorunlar yaşamıştı. Rusya’nın buradaki tesislere, altyapıya vereceği bir zarar veya üretimi durduracak potansiyel bir hamlede bulunması çip krizini derinleştirebilir” dedi.

Saim Aşçı, böyle bir durumda da dünyanın önde gelen çip üreticilerinin krizle karşılaşacağını, yeterli arzın yapılamayacağını, gecikmeler ve eksik teslimatların da olacağına dikkat çekti. Beklenen normalleşme süresinin uzayacağını da ekledi. Sektör temsilcisi Ziya Alp Gülan ise Rusya-Ukrayna savaşının çip krizinden daha çok nikel ve paladyum sıkıntısı yarattığını ifade etti. Nikelin elektrikli motorlarda, paladyumun içten yanmalı motorlarda kullanıldığını söyleyen Gülan, maliyetlerinin arttığına dikkat çekti. Bir otomobilde bin ila 2 bin arası çip bulunduğunun altını çizen Ziya Alp Gülan, “Bütün elektronik parçaları ve elektronik güvenlik paketlerini kapsıyor. Savaşın, savaş silahları için de çip gereksinimi yaratmasından kaynaklı talep fazlasını henüz kestiremiyoruz. Yurt dışında ve ülkemizde bazı araçlar güvenlik sistemlerinin dışındaki aksesuara yönelik bazı özelliklerinden -start/stop gibi- vazgeçmeye başladı” diye konuştu.

‘SAVAŞ, TAHMİNLERİ ALTÜST ETTİ’

ABD’de çip krizi ve enflasyon nedeniyle ikinci el araçlarda yüzde 50, yeni araçlarda ise yüzde 12 artış gözlemlendiğinin altını çizen Saim Aşçı, otomobil arzındaki düşüşün yeterli talebi karşılamamasından dolayı araç fiyatlarının arttığını belirtti. “Bantlarda çip bekleyen araçlar nedeniyle üretim sekteye uğramış durumda” diyen Aşçı, “Üst segment araçlarda fonksiyonel ve teknolojik işlevler azaltılıyor. Üretim adetleri büyük oranda talep edilenin altında kalıyor. Önde gelen çip üreticilerinin CEO’ları çip krizinin 2022’nin sonu ve 2023’ün ilk çeyreği gibi normalleşeceğini öngörüyordu fakat savaş bu tahminleri altüst etti” ifadelerini kullandı.

Ziya Alp Gülan da çip krizinin savaş olmasaydı 2022 ve 2023’ün ilk çeyreğinde biteceği konusunda Saim Açşı ile hemfikir. Pandeminin başında otomobil üreticilerinin çip siparişlerini iptal etmesi ve elektronik sistemlerde artan çip talebinin tedarik zincirinin bozulmasına sebep olduğunu söyleyen Gülan, Tayvan’daki kuraklığın ve Teksas’taki elektrik kesintilerinin de çip krizinin derinleşmesine sebep olduğunu söyledi. 2023’e kadar krizin devam edeceğini söyleyen Aşçı, “Yeni çip fabrikalarının inşaat aşamasında oldukça pahalı ve büyük teşvikler gerektiren bir yatırım olması, üretim yerlerinin bir hastane odasından daha hassas olan yerler olması durumu zorlaştırıyor” yorumunu yaptı.

‘HAYATİ ÖNEME SAHİP ARAÇ İÇİ PARÇALAR’

Tedariği ve yatırımı  zor olan çipler neden bu kadar önemli? Saim Aşçı bu soruya, “Çipler ve yarı iletkenler kritik hesapları yapan, aracın beyni konumunda sayılabilecek önemli bileşenler. Yapay zekâ ile yapılan hesaplama ve işlemlerde birçok kritik rol üstlenirler. Araçlarda trend olan elektrikleme ve dijital teknolojilerin entegre olması nedeniyle çipler git gide önemli katma değer sağlayan, hayati öneme sahip araç içi parçalardan biri haline geldi” diyerek cevapladı.

ALTERNATİFİ BULUNMUYOR

Çipin başlı başına önemli bir teknoloji ürünü olduğunu, boyutları ve işlem güçlerinin değiştiğini ancak alternatifi bulunmayan bir parça olduğunun altını çizen Aşçı, “AMD, INTEL, ARM gibi önde gelen markalar mevcut fakat hepsi krizden etkilendiğinden birbirlerine alternatif olamıyor” dedi. Pandemi başından beri tüketici elektroniğindeki yoğun talebin ve tüketici eğilimlerindeki hızlı değişimlerin krizi tetiklediğini söyleyen Aşçı, “Çin’deki üretim kısıtlamaları, hammadde krizleri gibi alt nedenler de krizin boyutunu artırdı. Teknolojinin artmasıyla beraber fonksiyonelleşen ev aletleri, araçlar, akıllı telefonlar ve birçok elektrikli cihaz çiplere ihtiyaç duyuluyor. Bu nedenle talep sürekli yükseliş göstermekteyken arz, küresel krizler nedeniyle bunu dengelemekte sorunlar yaşanıyor” diye konuştu.

İKİNCİ EL PİYASASINI NASIL ETKİLEYECEK?

Peki son dönemlerde durgunluk gösteren ikinci el piyasasına çip krizi nasıl etki edecek? Saim Aşçı, “Çip krizi yeni araç bulunabilirliğini etkilediğinden eldeki araçların değeri katlanmıyor. İkinci el araç piyasasında neredeyse sıfır seviyesinde fiyatlarla karşılaşmak mümkün. Bu nedenle direkt olarak etki ettiğini söyleyebiliriz” açıklamasında bulundu. Çip krizinin regüle edilip pazar hareketlenirse ikinci el fiyatlarında düşüşün gerçekleşebileceğini söyleyen Aşçı, yakın zamanda böyle bir düşüşün gerçekleşmesini öngörmenin zor olduğu kanaatinde. Ziya Alp Gülan da sıfır km araç tedariğinde yaşanan sıkıntıların ikinci el araca talebin artmasına sebep olduğunu söyledi.

Özellikle hammadde artışı nedeniyle sıfır km araçlardaki fiyat artışıyla birlikte ikinci el fiyatlarının da yükselmesine sebebiyet verdiğini ekledi. İkinci el satışların incelendiği zaman 2021 senesindeki satışların 2020 senesindeki satışlara göre 500 bin adet daha aşağıda olduğunu söyleyen Gülan, “Geçen sene itibariyle özellikle BDDK’nın kredilerdeki çeşitli katı uygulamaları, ikinci el satışlarını da etkilemişti. Ocak ve şubat aylarındaki sıfır otomobil satışlarına baktığımız zaman geçen ayı 50 bin yakınında bir araç adediyle kapatmıştık. Ocak ayındaki rakamımız da 38 bin civarındaydı. 10 yıllık ortalamalara yakın seyrediyor ancak 2016-2017 senesinde bir milyonluk pazar olduğunu düşünürsek, 2018’de önce 610 bin, 2019’da 480 bin, 2020’de de 772 ve 2021’de de 730 binle son dört sene içerisinde ötelenmiş bastırılmış bir talep olduğunu göz önüne almamız gerekiyor” diye konuştu.

Ziya Alp Gülan, çip krizinin ötelenmiş taleple birleştiğini ve o sebeple bu senenin de yoğun bir talep ve kısıtlı bir arzla geçeceğini tahmin ettiklerini söyledi. “Yaklaşık 500 bin nikahın kıyıldığı, 100 bin civarı boşanmanın olduğu, 500 bin üniversitelinin mezun olduğu bir pazardan bahsediyoruz. O yüzden Türkiye’deki pazarın talep kısmında canlı kalacağını tüm bu fiyat artışlarına rağmen tahmin etmekteyiz” diyen Gülan, özellikle mart ayının sonunda günlük kiralamadaki talep artışlarının başlayacağına dikkat çekti.

Ziya Alp Gülan, “Gerek yurt dışından gelen turistler ve yurt dışından gelen vatandaşlarımız gerekse ticaretteki, turizmdeki seyahat frekansının artmasıyla kiralama firmalarının talebi devreye girecek. Kiralama firmaları da yeni araç talebi ile girerek pazarda da yeni bir alım talebi oluşturacaklar. Bu yüzden önümüzdeki günlerde gerek malın az olması gerek talebin artmasıyla fiyatların biraz daha yukarıya çıkacağını düşünmek çok yanlış olmayacak gibi görünüyor” ifadelerini kullandı. Gülan, fiyat artışlarının yalnızca çip krizine bağlanmaması gerektiğini de vurguladı. Türkiye’de üretilen araçlar için asgari ücretin artması ve akaryakıt fiyatlarındaki artışın da lojistik maliyetleri artırdığını ekledi.

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP
deneme bonusudedektifdeneme bonusu veren sitelerfixbetfixbetantalya escortmatadorbethukuk forumDijital Pazarlama Ajansıgaziantep escortonline itibarantep escorthaberankara laptop alım satımistanbul evden eve nakliyat